تشخیص سرطان

تشخیص زودهنگام انواع سرطان

تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ یا کولورکتال

اسکرینینگ سرطان روده بزرگ به منظور تشخیص زودهنگام سرطان است، قبل از آنکه سلولهای تغییر شکل یافته وارد فاز بدخیمی شوندو در واقع اسکرینینگ به معنی تشخیص سرطان در مراحل اولیه آن است. با شناسایی زودهنگام کانسرهای کولورکتال، مرگ و میر این بیماری کاهش می یابد.

تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ، در بدو مراجعه بیمار انجام می شود و باید هر ۵ تا ۱۰ سال تکرار شود. در بیماران پرخطر بهتر است که اسکرینینگ زودتر شروع شود و با فرکانس بیشتری انجام شود. موارد پرخطر از نظر بروز سرطان روده بزرگ عبارتند از : سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال، سابقه فردی سرطان کولورکتال، سابقه فردی پولیپ آدنوماتوز و ..

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  تپش قلب (ضربان نابجای بطنی)

تشخیص زودهنگام باید در بیماران ۴۵ سال به بالا شروع شود و از ۴۵ سالگی تا ۷۵ سالگی ادامه پیدا کند. اسکرینینگ، در سن ۷۶ تا ۸۵ سالگی به شرایط بیمار بستگی دارد. در اکثر بیماران، کولونوسکوپی هر ۱۰ سال تکرار می‌شود.

کولونوسکوپی بهترین و دقیق ترین روش تشخیص سرطان روده بزرگ است، اما روش های دیگری مثل بررسی خون مخفی مدفوع با سه نمونه بطور سالانه نیز بویژه در افرادی که کولونوسکوپی در آنها به دلایلی امکان پذیر نیست و یا تمایلی به انجام کولونوسکوپی ندارند، کاربرد دارند.

در برخی افراد از سی تی اسکن شکم هر ۵ سال جهت تشخیص سرطان های کولورکتال استفاده می شود.

سرطان پروستات

تشخیص زودهنگام سرطان پروستات، تا حدی باعث کاهش بروز مرگ و میر بیماری و کاهش موارد متاستاز بیماری می شود.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  سرطان سینه

سن شروع اسکرینینگ سرطان پروستات، به ریسک هر بیمار بستگی دارد که بر اساس نژاد، سابقه فردی و سابقه خانوادگی فرد تعیین می‌شود. اسکرینینگ معمولاً در مردان بالای ۵۰ سال انجام می‌شود، اما اسکرینینگ در افرادی که ریسک بالاتری دارند، در ۴۰ سالگی شروع می شود، مثلا افرادیکه ژن خاصی را حمل می کنند و یا افرادیکه سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند.

مناسب ترین روش اسکرینینگ سرطان پروستات، انجام تست PSA است. بهتر است که این تست هر ۱ تا ۲ سال تکرار شود.

اگر تست بین ۴ تا ۷ باشد، بهتر است که ۶ تا ۸ هفته بعد تکرار شود و در موارد تکرار اگر بیشتر از ۴ باشد، بررسی بیشتر توسط ارولوژیست ضرورت دارد.

معاینه از طریق مقعد، به طور روتین توصیه نمی شود.

سرطان سینه

افرادیکه سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان پریتوئن و یا سرطان لوله های فالوپ دارند و یا افرادیکه در سنین بین ۱۰ تا ۳۰ سالگی به علتی تحت رادیوتراپی قفسه قرلر گرفته اند، احتمال خطر بیشتری جهت ابتلا به سرطان سینه دارند.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  سرطان معده

تست اسکرینینگ اصلی جهت تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی است که بررسی سینه ها با استفاده از اشعه ایکس است و جهت تشخیص سرطان سینه انجام می شود. در بیماران کم خطر، ماموگرافی در کمتر از ۴۰ سالگی توصیه نمی‌شود. توصیه می‌شود که ماموگرافی بعد از ۴۰ سالگی و به ویژه بعد از ۴۵ سالگی، هر دو سال انجام شود.

سرطان ریه

اسکرینینگ جهت تشخیص زود هنگام سرطان ریه در موارد زیر توصیه می شود :

افراد که سیگاری شدید هستند.

افراد بین سن ۵۰ تا ۸۰ .

جهت تشخیص زودهنگام سرطـان ریه، سی تی اسکن سالانه با دوز پتیین اشعه ایکس توصیه می‌شود.

دکتر مریم طهماسبی | instagram | متخصص فشار خون

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتان و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
keyboard_arrow_up
پرسش از دکتر