اثرات دراز مدت کرونا (Covid 19)

علایم کرونا می تواند برای ماهها پایدار بماند. ویروس کرونا می تواند باعث ایجاد آسیب دایم در ارگان هایی مثل ریه‌ها، قلب و مغز شود. این آسیب دایم ریسک بروز علائم طولانی مدت را افزایش می دهد. اکثر افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند، طی چند هفته بطور کامل بهبود می یابند، اما ممکن است که علایم مزمن در برخی از بیماران مبتلا به کرونا و حتی در افرادیکه به نوع خفیف بیماری کرونا مبتلا شده اند، بعد از بهبودی اولیه ادامه یابند. این حالت، سندروم بعد از کرونا یا کرونا طولانی مدت نامیده می شود. عموماً این سندرم زمانی به بیمار اطلاق می شود که علایم در بیمار بیش از ۴ هفته بعد از تشخیص اولیه کرونا پایدار بمانند.

افراد مسن تر و افرادیکه بیماری‌های زمینه‌ای جدی دارند، بیشتر در معرض پایداری علائم بعد از کرونا می باشند. با اینحال حتی ممکن است که حتی در افراد جوان و سالم، علایم مزمن هفته ها یا ماه ها بعد از بهبود از عفونت حاد تدتمه پیدا کنند و فرد احساس ناخوشی کند.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  چه کنترل هایی در بیماران دیابتی ضرورت دارد؟

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه هایی که ممکن است هر زمان بعد از بهبود اولیه از کرونا پایدار بمانند عبارتند از :

ضعف، تنگی نفس یا مشکل در نفس کشیدن، سرفه، درد مفاصل، درد قفسه سینه، مشکلات حافظه و تمرکز و خواب، درد عضلانی، سردرد، تپش قلب، از دست دادن بو و مزه، افسردگی، اضطراب، تب، احساس گیجی هنگام بلند شدن، بدتر شدن علائم بعد از فعالیتهای ذهنی و فیزیکی.

آسیب ارگان‌ها بعد از کرونا

اگرچه کرونا بیماری است که به صورت اولیه ریه‌ها را درگیر می‌کند، اما ممکن است که باعث ایجاد آسیب دایم در سایر ارگان‌ها نیز شود. این آسیب در سایر ارگان‌ها، ریسک ایجاد مشکلات سلامتی در درازمدت را افزایش می‌دهند. ارگان‌هایی که ممکن است تحت تاثیر کرونا قرار بگیرند عباراند از :

قلب

گاهی تست های تصویربرداری که ماه‌ها بعد از بهبود بیماری کرونا گرفته می‌شوند، آسیب طولانی‌ مدت عضله قلب را حتی در کسانیکه مبتلا به بیماری خفیف کرونا بوده اند، نشان می‌دهند. آسیب ایجاد شده می تواند ریسک بروز نارسایی قلبی یا سایر عوارض قلبی در آینده را افزایش دهد.

ریه ها

کرونا می تواند باعث ایجاد آسیب طولانی مدت به کیسه‌های هوایی یا آلوئولها در ریه ها و مشکلات تنفسی در آینده شود.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  نخوردن صبحانه و شام دیرهنگام ممکن است که منجر به حمله قلبی مجدد شود

مغز

حتی در افراد جوان مبتلا به بیماری کرونا، ممکن است که سکته مغزی، تشنج و سندروم گیلن باره رخ دهد. بیماری کرونا ممکن است که باعث افزایش ریسک بروز بیماری پارکینسون و آلزایمر شود.

برخی از بزرگسالان و بچه‌ها دچار سندروم التهابی ارگانهای متعدد بعد از کرونا می شوند که در این حالت برخی از ارگان‌ها به شدت دچار التهاب می شوند.

لخته های خونی و مشکلات در عروق خونی

در بیماری کرونا، سلول های خونی مستعد تجمع و ایجاد تشکیل لخته می شوند. لخته های بزرگ باعث بروز سکته قلبی و سکته مغزی می شوند، اما به نظر می رسد که بیشترین آسیبی که در اثر بیماری کرونا به قلب وارد می شود، ناشی از بروز لخته های کوچک و مسدود شدن عروق بسیار ریز یا مویرگها در عضله قلب می باشد. سایر اعضای بدن که گاها در اثر لخته شدن خون در عروق آنها دچار مشکل می شوند عبارتند از
: ریه ها، اندام ها، کبد و کلیه‌ها می باشند.

بیماری کرونا ممکن است که باعث تضعیف دیواره عروق و نشت خون از آنها شود که باعث بروز مشکلات درازمدت در کبد و کلیه‌ها و … می شود.

مشکلات خلق و ضعف و اثرات دراز مدت کرونا (Covid 19)

افرادیکه علائم شدید کرونا را تجربه می کنند، نیاز به بستری در بیمارستان و بخش ویژه (ICU) و گاها نیاز به دستگاه تهویه مصنوعی دارند. بهبود از این وضعیت خطیر باعث می شود که فرد در آینده دچار سندرم استرس بعد از حادثه، افسردگی و اضطراب شود. از آنجاییکه پیش ‌بینی عوارض درازمدت کرونا مشکل است، دانشمندان اثرات طولانی مدت سایر ویروس های مشابه کوید مثل سارس را بررسی کرده اند. اغلب کسانی که از ویروس سارس بهبود یافته اند، دچار سندروم ضعف مزمن شده‌اند.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  ورزش و فشارخون

این سندرم یک اختلال است و علایم آن به شرح زیر است :

ضعف شدید که با فعالیت فیزیکی و ذهنی بیشتر می‌شود، اما با استراحت هم بهبود نمی یابد. این گونه علائم مشابه در کرونا هم دیده شده است. بسیاری از عوارض دراز مدت کرونا هنوز ناشناخته است. به همین دلیل، تحقیقات در حال انجام است. محققان توصیه می‌کنند که پزشکان به دقت بیماران مبتلا به کرونا را مانیتور کنند تا اثرات درازمدت بیماری کرونا را بر روی ارگان های مختلف و روند بهبود را دریابند.

باید به خاطر داشته باشیم که اغلب افراد مبتلا به بیماری کرونا، به سرعت و بدون ایجاد عوارض درازمدت، بهبود می یابند. اما مهم است که حتما از انتشار بیماری کرونا جلوگیری شود و ملاحظات پیشگیری به دقت رعایت شود. این اقدامات عبارتند از : استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، اجتناب از تجمع، تزریق واکسن و شستن مداوم دست ها

دکتر مریم طهماسبی | instagram | متخصص واریس