NSAID ها چه داروهایی هستند ؟

NSAID ها چه داروهایی هستند؟

بسیاری از افراد از این خانواده دارویی به منظور کاهش درد و کنترل تب استفاده می‌کنند.

NSAID ها چه هستند و عملکرد آنها چگونه است ؟

روزانه میلیون‌ها انسان برای کاهش درد و کنترل تب خود، از داروهای این خانواده دارویی استفاده می کنند. این داروها، تولید مواد شیمیایی خاص را متوقف می‌کنند. این مواد شیمیایی خاص، باعث بروز التهاب می شوند. بنابراین NSAID ها، با توقف تولید این مواد، از بروز التهاب یا ادامه روند التهابی جلوگیری می کنند. این داروها مثل کورتیکواستروئیدها عمل می‌کنند، بدون اینکه عوارض جدی کورتیکواستروئیدها را به همراه داشته باشند.

نحوه مصرف NSAID ها

این داروها را نباید بیش از چند روز بدون تجویز پزشک مصرف کرد. اگر پزشک توصیه به مصرف طولانی مدت این داروها کند، باید مراقب عوارض جانبی دارو باشد و بیمار را به دقت تحت نظر قرار دهد.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  علل درد قفسه سینه

در ضمن، برخی از این داروها کوتاه اثر هستند و باید سه یا چهار بار در روز مصرف شوند و برخی از این داروها طولانی اثر هستند و مصرف روزانه آنها کافی می باشد.

این داروها با دوزهای متفاوت تجویز می شوند. گاهی در بیماری‌هایی مثل آرتریت روماتوئید که یک بیماری التهابی خودایمن است، دارو با دوزهای بالا تجویز می شود و اما در بیماری هایی مثل آرتروز خفیف مفصلی، دوزهای پایین تر دارو تجویز می‌شود.

این داروها اغلب بدون نسخه پزشک در داروخانه ها به افراد داده می‌شوند. گاهی این داروها در ترکیب با سایر داروها وجود دارند. ( به صورت شایع در ترکیب با استامینوفن مثل نوافن در ایران ). استامینوفن، NSAID نیست و خواص ضد التهابی NSAID ها را ندارد، ولی مسکن و کاهنده تب است.

داروهای شایع این خانواده

ایبوپروفن یا ادویل

ناپروکسن

سلکوکسیب

دیکلوفناک یا ولتارن

ایندومتاسین

کتورولاک

موارد مصرف NSAID ها

درد مفاصل، درد عضلات، کمردرد، درد دندان، درد های قاعدگی، کنترل تب به هرعلت، کنترل التهاب و درد و تب در بیماریهایی مثل آرتریت روماتوئید، کنترل درد در آرتروز و غیره.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  باطری ICD چیست؟

ملاحظات پزشکی مصرف NSAID ها

NSAID ها می‌توانند ریسک حمله قلبی و سکته مغزی را به خصوص در کسانی که بیماری زمینه‌ای قلبی دارند یا ریسک فاکتورهای مثل دیابت، فشارخون، چربی خون بالا و غیره را دارند، افزایش دهند.

این داروها نباید بلافاصله یا بعد از جراحی قلب و بعد از سکته قلبی مصرف شوند.

در موارد زیر باید در مصرف دارو دقت کرد : حاملگی، کودکان، بیمارانی که کاندید جراحی هستند و یا کاندید اقدامات دندانپزشکی هستند، بیماران الکلی، بیماران آسمی،  سن بالاتر از ۶۵، دیابت، بیماری کلیوی زمینه ای، بیماری کبدی، ریفلاکس مری، زخم معده، بیماری کرون، بیماری کولیت اولسرو، سابقه خونریزی گوارشی، فشارخون بالا، نارسایی قلبی، سابقه حساسیت شدید دارویی، سکته قلبی بویژه موارد حاد، مصرف همزمان برخی داروها مثل آسپرین، وارفارین، کلوپیدوگرل، ریواروکسابان، آپیکسابان، کورتون، فنی‌توئین، سیکلوسپورین و لیتیوم و…..

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  کم کاری تیروئید

NSAID ها چه داروهایی هستند ؟

عوارض شایع مصرف NSAID ها

احتمال بروز عوارض به خصوص در دوزهای بالاتر و مصرف طولانی تر وجود دارد.

برخی عوارض خفیف و گذرا هستند، اما گاهی عوارض جدی و گاهی طولانی مدت هستند.

عوارض خفیف : درد شکم، تهوع و ستفراغ، اسهال،  یبوست و …

میزان این عوارض گوارشی را می توان با مصرف دارو همراه با غذا یا شیر یا داروهای آنتی اسید، کاهش داد، اما حتماً باید با پزشک مسئول هماهنگ شود.

عوارض جدی و هشدار دهنده : مدفوع سیاه و قیری، مدفوع خونی، خونی شدن ادرار، کاهش میزان ادرار، درد شدید شکم، استفراغ حاوی مواد شبیه قهوه، زردی، تغییر در توانایی و قدرت عضلات، سر درد خیلی شدید، حساسیت به نور، ورم، راش و کهیر، تنگی نفس، درد سینه و ..

یکی از عوارض مصرف NSAID ها، افزایش فشارخون است. بنابراین در کسانی که فشارخون بالا دارند، این داروها باید به دقت مصرف شوند، زیرا یکی از عوارض مهم و جدی این خانواده دارویی، افزایش فشارخون است.