آرتریت روماتوئید ( روماتیسم مفصلی ) و تاثیر آن بر سیستم قلبی عروقی

آرتریت روماتوئید، یک بیماری التهابی و خود ایمنی است.

این بیماری در خانم ها شایع تر است و معمولا زمینه ای ژنتیکی دارد. آرتریت روماتوئید، باعث آسیب و تخریب و تغییر شکل تعداد زیادی از مفاصل کوچک بدن می شود.

علایم روماتیسم مفصلی

مهمترین علائم این بیماری، درد، تورم و خشکی صبحگاهی مفاصل کوچک است.

خشکی صبحگاهی در این بیماری شایع است و به این معنی است که مفصل مبتلا بعد از بیدار شدن بیمار از خواب، دردناک و خشک است و به سختی حرکت می کند و به تدریج طی روز، حرکت مفصل راحت‌ ترمی‌شود و درد کمتری طی حرکت مفصل ایجاد می شود.

این مفاصل حساسیت در لمس دارند، به این معنی که لمس مفصل باعث تشدید درد در آن می شود. این بیماری عمدتاً مفاصل کوچک مثل انگشتان دست را درگیر می کند.

علایم خارج مفصلی

این بیماری علاوه بر درگیری های مفصلی، درگیری‌های خارج از مفصل نیز دارد که عبارتد از درگیری عضلانی، درگیری استخوانی، درگیری عصبی، درگیری ریوی، درگیری قلبی و …

درگیری قلبی عروقی

در این بیماری، درگیری قلبی به صورت پریکاردیت یا میوکاردیت کمتر شایع است. همچنین درگیری و آسیب دریچه ها به ندرت رخ می دهد.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  تنگی دریچه آئورت

اما ریسک درگیری و انسداد عروق خون رسان قلب، نارسایی قلبی و اختلال در ریتم قلب مثل فیبریلاسیون دهلیزی، شایع تر است.

درگیری عروق قلب می تواند به صورت آسیب و تنگی عروق کوچک، متوسط و همچنین عروق اپیکاردی بزرگ باشد. ریسک درگیری سایرعروق محیطی بدن نیز نسبت به افراد عادی جامعه بیشتر است.

درگیری ریوی

درگیری ریوی به اشکال مختلف در این بیماری رخ می دهد که می تواند به علت خود بیماری، عوارض داروها و یا عفونت ثانویه در زمینه بیماری و داروهای تضعیف کننده ایمنی باشد.

گاهی فشار شریان ریوی در این بیماری بالا رفته و باعث آسیب و نارسایی بطن راست می شود.

درگیری عصبی

ممکن است که سیستم عصبی محیطی و مرکزی و همچنین عروق مغزی در این بیماری درگیر شوند.

سندرم تونل کارپال شایع‌ترین عارضه این بیماری است که علائمی مثل درد و گزگز در انگشتان دست دارد و ممکن است با درد قلبی اشتباه گرفته شود.

این موضوع در مبحثی جداگانه توضیح داده شده است.

درگیری خونی

کم خونی در این بیماری شایع است. در کل، بیماری های مزمن در دراز مدت منجر به بروز کم خونی می شوند.

درگیری کلیوی

در این بیماری آسیب کلیوی مثل لوپوس شایع نیست.

اما داروهای مصرفی قوی و تضعیف کننده سیستم ایمنی که در این بیماران استفاده می شوند می توانند منجر به آسیب کلیوی شوند.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  آنوریسم آئورت شکمی

درگیری پوستی

گاهی برجستگی هایی در بدن ایجاد می شود که به ندول یا گره های روماتوئید مشهورند.

درگیری عضلانی و استخوانی

عضلات ممکن است که به علت ماهیت التهابی بیماری و التهاب عضلات، التهاب عروق خونرسان به عضلات و به دلیل داروها دچار آسیب شوند.

ضمنا این بیماران به دلیل درد و عدم حرکت و همچنین مصرف کورتون دچار پوکی می شوند.

درگیری عضلانی استخوانی و درد ناشی از آن باعث ناتوانی بیمار شده و وضعیت بیمار را بدتر می کند.

درگیری چشمی

ممکن است که قسمت های مختلف چشم در سیر این بیماری آسیب ببنند.

بنابراین لازم است که این بیماران به صورت دوره ای توسط متخصص چشم ویزیت شوند.

پیگیری و درمان روماتیسم مفصلی

این بیماران باید تحت نظر روماتولوژیست درمان شوند و جهت بررسی از نظر عوارض بیماری و درگیری های خارج مفصلی نیز تحت نظر باشند.

متخصص قلب و عروق | دکتر مریم طهماسبی | بهترین متخصص قلب

ما را در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید.