سلنیوم

سلنیوم

سلنیوم

دکتر مریم طهماسبی | بهترین متخصص قلب

سلنیوم یک مینرال می باشد که در مقادیر کم در بدن ضرورت دارد. این مینرال، یک جزء اصلی آنزیم ها و پروتئین ها می باشد. عمده این مینرال در بافت عضلات و غده تیروئید موجود است. غده تیروئید، بیشترین ذخیره سلنیوم را دارد. سلنیوم اثرات آنتی اکسیدان دارد. نقش های این مینرال در بدن عبارتند از: ساختن DNA، حمایت علیه آسیب سلولی، عفونت ها و التهاب، بهبود عملکرد ایمنی، بهبود وضعیت ناخن و مو و حفظ سلامت تیروئید.

مقادیر لازم سلنیوم

از تولد تا ۳ سالگی، ۲۰-۱۰ میکروگرم
از ۶-۴ سالگی، ۲۰ میکروگرم
از ۱۰-۷ سالگی، ۳۰ میکروگرم
نوجوانان و مردان بالغ، ۷۰-۴۰ میکروگرم
نوجوانان و زنان بالغ، ۵۵-۴۵ میکروگرم
زنان باردار، ۶۵ میکروگرم
زنان شیرده، ۷۵ میکروگرم
این مینرال به صورت قرص و کپسول وجود دارد.

غذاهای حاوی این مینرال

رژیم غذایی مناسب برای تامین مقادیر کافی این مینرال لازم می باشد.
مقادیر این مینرال در مواد غذایی گیاهی به خاکی که گیاهان در آن رشد کرده اند، ارتباط مستقیم دارد، زیرا گیاهان معمولاً این مینرال را از خاک می گیرند و مقادیر حیوانی سلنیوم نیز به میزان این مینرال غذایی که مصرف می کنند، بستگی دارد.
غذاهای پروتئینی حیوانی، منابع خوبی از نظر سلنیوم هستند.
مواد غذایی غنی از سلنیوم عبارتند از: غذاهای دریایی، گوشت قرمز کم چربی و آجیل‌.
سایر منابع سلنیوم عبارتند از : نان، غلات، لوبیا، عدس، گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت بوقلمون.

افراد در معرض خطر کمبود این مینرال است

افرادی که فقط غذاهای گیاهی استفاده می کنند، بویژه اگر خاک آنها فاقد این مینرال میباشد.
افرادی که دیالیز می شوند.
افراد مبتلا به عفونت HIV

دکتر مریم طهماسبی | instagram بهترین متخصص واریس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × یک =

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Open chat