سلنیوم

سلنیوم

دکتر مریم طهماسبی | بهترین متخصص قلب

سلنیوم یک مینرال می باشد که در مقادیر کم در بدن ضرورت دارد. این مینرال، یک جزء اصلی آنزیم ها و پروتئین ها می باشد. عمده این مینرال در بافت عضلات و غده تیروئید موجود است. غده تیروئید، بیشترین ذخیره سلنیوم را دارد. سلنیوم اثرات آنتی اکسیدان دارد. نقش های این مینرال در بدن عبارتند از: ساختن DNA، حمایت علیه آسیب سلولی، عفونت ها و التهاب، بهبود عملکرد ایمنی، بهبود وضعیت ناخن و مو و حفظ سلامت تیروئید.

مقادیر لازم سلنیوم

از تولد تا ۳ سالگی، ۲۰-۱۰ میکروگرم
از ۶-۴ سالگی، ۲۰ میکروگرم
از ۱۰-۷ سالگی، ۳۰ میکروگرم
نوجوانان و مردان بالغ، ۷۰-۴۰ میکروگرم
نوجوانان و زنان بالغ، ۵۵-۴۵ میکروگرم
زنان باردار، ۶۵ میکروگرم
زنان شیرده، ۷۵ میکروگرم
این مینرال به صورت قرص و کپسول وجود دارد.

غذاهای حاوی این مینرال

رژیم غذایی مناسب برای تامین مقادیر کافی این مینرال لازم می باشد.
مقادیر این مینرال در مواد غذایی گیاهی به خاکی که گیاهان در آن رشد کرده اند، ارتباط مستقیم دارد، زیرا گیاهان معمولاً این مینرال را از خاک می گیرند و مقادیر حیوانی سلنیوم نیز به میزان این مینرال غذایی که مصرف می کنند، بستگی دارد.
غذاهای پروتئینی حیوانی، منابع خوبی از نظر سلنیوم هستند.
مواد غذایی غنی از سلنیوم عبارتند از: غذاهای دریایی، گوشت قرمز کم چربی و آجیل‌.
سایر منابع سلنیوم عبارتند از : نان، غلات، لوبیا، عدس، گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت بوقلمون.

افراد در معرض خطر کمبود این مینرال است

افرادی که فقط غذاهای گیاهی استفاده می کنند، بویژه اگر خاک آنها فاقد این مینرال میباشد.
افرادی که دیالیز می شوند.
افراد مبتلا به عفونت HIV

دکتر مریم طهماسبی | instagram بهترین متخصص واریس

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتان و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

Related Posts

فهرست
پرسش از دکتر