سرطان معده

دکتر مریم طهماسبی |متخصص قلب و عروق

کانسر معده چیست ؟

معده یک کیسه عضلانی است که در قسمت بالایی شکم و درست زیر دنده ها قرار دارد. معده، مواد غذایی مصرف شده را نگه می‌دارد و مرحله ابتدایی هضم در معده شروع می‌شود. غذا در معده به تکه های کوچکتر شکسته می‌شود. گاهی سلول‌های طبیعی معده تغییر شکل داده و شروع به رشد غیرطبیعی می‌کنند و به سلولهای سرطانی تبدیل می شوند. سرطان در قسمتی از معده شروع شده و می‌تواند سایرقسمتهای معده و همچنین سایر ارگان های بدن مثل کبد، ریه ها، استخوان ها  و غیره را درگیر کند. سلول های سرطانی معمولا طی ماه ها و سال های آینده، بدتر شده، بیشتر رشد می کنند و سایر قسمت های معده و سایر ارگان ها را درگیر می کنند.

سرطان معده

شایعترین نوع سرطان معده

آدنوکارسینوم، شایعترین نوع سرطان معده است و ۹۵% کل سرطان های معده را شامل می شود. این نوع از سرطان، نوعی از سلول های معده را که موکوس و سایر مایعات معده را ترشح می کنند، درگیر می کنند. سرطان های کمتر شایع معده عبارتند از : تومور کارسینوئید معده، سارکوم معده و لنفوم معده.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  انواع بیماری های قلبی عروقی

حدود ۲۸ هزار نفر در آمریکا، سالانه دچار این سرطان می شوند و اکثر آنها بالای ۶۰ سال هستند. مردان بیشتر از زنان دچار سرطان معده می شوند. در حال حاضر نسبت به دهه های قبل، میزان بروز این سرطان به شدت کاهش یافته است. دانشمندان فکر می‌کنند که از زمان اختراع فریزر که می‌تواند به راحتی میوه و سبزیجات را نگهداری کند و همچنین به علت مصرف کمتر مواد غذایی شور و دودی شده، میزان این سرطان کاهش یافته است.

هلیکوباکترپیلوری، یک باکتری است که باعث ایجاد التهاب و زخم در معده می شود و یکی از علت های اصلی ایجاد سرطان معده است. این باکتری، انواع مختلفی دارد و برخی از این انواع، ریسک بالاتری به همراه دارند. این باکتری به راحتی با آنتی بیوتیک خوراکی قابل درمان است و درمان این باکتری، یکی از دلایل کاهش میزان بروز این سرطان از سال ۱۹۳۰ می باشد.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  واریس در بارداری

عوامل خطر بروز سرطان معده

سابقه خانوادگی سرطان
برخی بیماری های خاص مثل آنمی پرنیشیوز و یا پولیپوز آدنوماتوز
آکلریدری ( کاهش میزان اسیدیته معده )
مصرف غذاهای دودی و نمک سود شده
عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات
کشیدن سیگار
اضافه وزن
نوشیدن مقادیر زیاد الکل
ریفلاکس مری – معده
عفونت هلیکوباکتر پیلوری
التهاب معده یا گاستریت
پولیپهای معده

علایم سرطان معده

اکثرا افراد به علائم اولیه بیماری توجه نمی کنند و تنها زمانی متوجه بیماری می شوند که بیماری به شدت گسترش پیدا کرده است و سایر ارگان ها را نیز درگیر کرده است.

علائم اولیه

اما علائم اولیه می‌توانند به شرح زیر باشند

احساس خستگی
احساس پری حتی بعد از خوردن غذای اندک
سوزش قفسه سینه
سوءهاضمه
تهوع و استفراغ
اسهال و یبوست
درد شکم
کاهش وزن با علت نامشخص
عدم احساس گرسنگی
مدفوع سیاه یا خونی
مشکل در بلع

تشخیص سرطان معده

در صورتیکه پزشک به وجود این سرطان شک کند، به عنوان اولین روش تشخیصی توصیه به انجام اندوسکوپی می کند.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  تنگی شریان کلیه عامل فشار خون بالا

در آندوسکوپی، یک دوربین کوچک از طریق دهان و مری، به سمت معده هدایت شده و در طول مسیر خود، مری و معده را بررسی می‌کند. اگر حین بررسی هر گونه التهاب، زخم، شکل غیر طبیعی دیواره و یا توده ای مشاهده شود، یک نمونه که به آن بیوپسی گفته می‌شود، از ضایعه مربوطه برداشته می شود و به پاتولوژی جهت بررسی ارسال می شود. در پاتولوژی مشخص می‌شود که آیا ضایعه خوش خیم است و یا از سلول های سرطانی تشکیل شده است.

درمان سرطان معده

درمان سرطان معده، به گستردگی بیماری و وضعیت عمومی بیمار بستگی دارد. در اکثر موارد، جراحی برای برداشتن تومور به عنوان قدم اول درمان انجام می‌شود. ممکن است که قسمتی از معده یا کل معده برداشته شود. گاهی هم غدد لنفاوی درگیر هم برداشته می شوند.

همچنین ممکن است که بیمار رادیوتراپی و کموتراپی شود. گاهی این رادیوتراپی یا کموتراپی قبل از عمل جراحی جهت کاهش سایز تومور و گاهی بعد از عمل جراحی و در اکثر موارد هم قبل و هم بعد از عمل انجام می شود.

دکتر مریم طهماسبی | instagram | متخصص فشار خون