سکته قلبی چیست ؟

بدون دیدگاه

متخصص قلب و عروق | دکتر مریم طهماسبی | بهترین متخصص قلب | بهترین متخصص قلب در تهران

متخصص قلب و عروق

سکته قلبی چیست و چه علایمی دارد؟

سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی به معنی آسیب و مرگ سلول های عضلانی قلب دراثر توقف جریان خون قلب می باشد.

توقف جریان خون، به دنبال انسداد ناگهانی شریان های خونرسان قلب به نام عروق کرونر قلب رخ می دهد.

در برخی افراد، طی سالیان متمادی، پلاک های انسدادی در عروق خونرسان قلب ایجاد می شود.

در صورت تشکیل لخته خون بر روی این پلاک های انسدادی، رگ قلب به طور حاد و به صورت کامل یا تقریبا کامل بسته می شود.

به دنبال بسته شدن رگ، جریان خون عضله قلب کاهش چشمگیر پیدا کرده و یا کاملا متوقف می شود. با قطع خونرسانی و اکسیژن رسانی قلب، سلولهای عضلانی قلب آسیب دیده و نهایتا کاملا از بین می روند.

متخصص قلب و عروقمتخصص قلب و عروق | دکتر مریم طهماسبی | بهترین متخصص قلب

علایم سکته قلبی

علامت اصلی سکته قلبی، درد قفسه سینه می باشد. گاهی هم بیمار به جای درد، احساس سوزش، سنگینی و یا فشار را روی قفسه سینه خود احساس می کند و یا گاهی احساس خفگی می کند.

بیمار دچارسکته قلبی، گاهی درد را در ناحیه معده احساس می کند.

لذا گاهی سکته قلبی به دلیل اشتباه شدن با مشکل گوارشی تشخیص داده نمی شود. درد می تواند به پشت، بازوها و یا فک نیز تیر بکشد.

بهترین متخصص قلب در تهران

متخصص قلب و عروق | دکتر مریم طهماسبی | بهترین متخصص قلب

برخی گروه ها مثل سالمندان، بانوان و افراد مبتلا به دیابت ممکن است که درد را تجربه نکنند و هنگام سکته قلبی، علایم غیراختصاصی داشته باشند.

علایم هشداردهنده سکته قلبی

گاهی بیماران قبل از بروز سکته، یک سری علایم هشداردهنده دارند که باید حتمآ به آنها توجه شود و فرد باید به پزشک مراجعه کند.

در صورتیکه فرد، هنگام فعالیت دچاردرد قفسه سینه یا تنگی نفس شود و این علایم با استراحت بهتر شوند، باید فورآ به پزشک مراجعه کند، زیرا این علایم می تواند نشانه انسداد عروق کرونر قلب باشد و در صورتیکه تشخیص داده نشود و درمان مناسب انجام نگیرد، ممکن است که فرد نهایتآ دچارسکته قلبی شود.

گاهی بیمار قبل از بروز سکته احساس ضعف، بی حالی، سرگیجه و … را تجربه می کند.

عوامل خطر برای سکته قلبی

برخی عوامل باعث افزایش بروز انسداد عروق کرونر قلب و سکته قلبی می شوند.

این عوامل عبارتند از : افزایش سن، جنس مذکر، سیگار، دیابت، افزایش فشارخون، افزایش چربی خون و سابقه فامیلی بیماری های قلبی عروقی.

اقدامات لازم در هنگام سکته قلبی

در صورت بروز درد سینه، فرد یا اطرافیان فرد باید فورآ با اورژانس تماس بگیرند و بیمار بلافاصله به نزدیک ترین بیمارستان منتقل شود.

در صورتیکه قرص زیرزبانی در دسترس باشد، باید حتما از آن استفاده کرد. مصرف ۳ عدد قرص زیرزبانی با فاصله ۵ دقیقه، در صورتیکه فشار بیمار پایین نباشد، مجاز است.

تشخیص سکته قلبی

برای تشخیص سکته قلبی در قدم اول بعد از گرفتن شرح حال و معاینه، باید نوار قلب از بیمار گرفته شود. در سکته قلبی حاد، تغییرات در نوار قلب بسیار کمک کننده است.

درمان سکته قلبی

در سکته حاد، بر حسب نوع سکته، باید برای بیمار یا داروی لیز کننده لخته تجویز شود و یا بیمار به طور اورژانس آنژیوگرافی شود و رگ بسته باز شود یا بعبارتی آنژیوپلاستی شود.

در ضمن داروهایی مثل آسپرین، پلاویکس، استاتین، داروهای خانواده نیترات، داروهای خانواده بتابلوکر و داروهای ضدانعقاد هم باید در مرحله حاد تجویز شوند.

عوارض سکته قلبی

سکته قلبی عوارض الکتریکی و مکانیکی متععدی دارد که مفصل است.

عوارض مهم سکته قلبی عبارتند از آریتمی های قلبی که گاهی کشنده اند، آسیب دریچه میترال و نارسایی میترال، آسیب بافت عضلانی قلب و سوراخ یا پاره شدن قلب و از همه مهمتر افت کارکرد انقباضی قلب و نارسایی قلبی.

آیا نوار قلب نرمال رد کننده انسداد عروق قلب است؟

گاهی بیمار انسداد عروق قلبی دارد، اما دچار سکته قلبی نشده است.

در این موارد ممکن است که نوار قلب نرمال باشد و برای تشخیص باید از تست های تکمیلی مثل تست ورزش، اسکن هسته ای قلب و یا سی تی آنژیوگرافی بهره برد.

در صورتیکه این تست ها غیر طبیعی شوند، بیمار باید به منظور تشخیص محل و میزان دقیق و همچنین تعیین روند درمان آنژیوگرافی شود.

نکته مهم

در نهایت تشخیص و درمان صحیح و زودهنگام انسداد عروق قلب و سکته قلبی باعث کاهش ناتوانی و مرگ و میر در افراد می شود.

متخصص قلب و عروق | دکتر مریم طهماسبی | بهترین متخصص قلب در تهران

دکتر مریم طهماسبی | بهترین متخصص فشار خون | بهترین متخصص واریس