تنگی نفس چیست؟

تنگی نفس، یک احساس ناراحتی در تنفس است که توسط فرد بیان می شود. این احساس ممکن است که به اشکال زیر بیان شود :

ناتوانی در نفس کشیدن یا ناتوانی در نفس عمیق کشیدن

احساس خفگی

احساس کمبود هوا یا عطش هوا

احساس نیاز به تلاش برای تنفس

احساس سنگینی نفس یا قفسه سینه

انسداد عروق قلب

یکی از علت‌های مهم تنگی نفس، تنگی و انسداد عروق قلب است. تنگی یا انسداد عروق خونرسان قلب سبب می‌شود که خونرسانی به عضلات قلب کاهش پیدا کند.

با کاهش خونرسانی به عضلات قلب، اکسیژن و مواد تغذیه ای قلب در زمان استراحت حفظ می شود، اما با فعالیت و افزایش نیاز قلب، این عروق تنگ قادر به تامین نیازهای عضله قلب نخواهند بود. گاهی تنگی به حدی شدید است که قلب حتی در حالت استراحت هم قادر به تامین نیازهای خود نمی باشد.

این بیماران اکثرا درد سینه بویژه به هنگام فعالیت را تجربه می کنند. اما گاهی در برخی از افراد، این درد واضح نیست.

مثلا در برخی از بیماران به ویژه سالمندان، خانم ها و بیماران دیابتی ممکن است که به جای درد، احساس تنگی نفس به ویژه در زمان داشته باشند.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  نارسایی قلبی

بنابراین یکی از علل مهم تنگی نفس فعالیتی، تنگی یا انسداد عروق کرونر خونرسان قلب می باشد.

نارسایی قلبی

از علل مهم دیگر تنگی نفس، نارسایی قلبی است. قلب با هر انقباض، مقداری خون را به داخل شریان آئورت پمپاژ کرده و نیازهای تغذیه ای کلیه اعضای بدن را تامین می کند.

گاهی به علل مختلف قدرت انقباضی قلب کاهش پیدا کرده و بنابراین قادر به تامین نیازهای بدن نمی باشد. نارسایی قلبی باعث افزایش فشار در عروق ریه و تجمع نسبی مایع در ریه ها می شود که باعث تنگی نفس می شود.

این بیماران با تنگی نفس به ویژه در هنگام فعالیت مراجعه می کنند.گاهی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در هنگام دراز کشیدن نیز دچار تنگی نفس می شوند و مجبور هستند که تعداد زیادی بالش زیر سر خود بگذارند تا بتوانند دراز بکشند یا بخوابند.

در موارد شدید بیمار حتی در حالت استراحت نیز تنگی نفس دارد. از علایم همراه در نارسایی قلبی می توان به ورم اندامهای تحتانی و سرفه خشک اشاره کرد.

مشکلات دریچه ای

یکی دیگر از مشکلات قلبی که باعث ایجاد تنگی نفس می شود، مشکلات دریچه ای است.

تنگی ها و یا نارسایی های شدید دریچه ای در صورتی که باعث انسداد در مسیر خروجی و یا ورودی قلب شوند و یا اینکه باعث بزرگی و گشادی حفره های قلب شوند، باعث افت کارکرد انقباضی عضله قلب و نهایتا نارسایی قلب می شوند.

این دسته از بیماران نیز با تنگی نفس بویژه در زمان فعالیت مراجعه می‌کنند که در موارد شدید بیماری، تنگی نفس می تواند در حالت استراحت نیز وجود داشته باشد.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  آنوریسم آئورت شکمی

تجمع مایع دور قلب ( پریکاردیال افیوژن )

تجمع مایع دور قلب، یکی از علل کمتر شایع تنگی نفس است.

این بیماران گاهی بیماری زمینه‌ای مثل کم کاری تیروئید، نارسایی کلیه، بیماری های روماتولوژیک، بدخیمی و ….دارند.

البته افیوژن پریکارد می تواند در زمینه یک عفونت ویروسی و یا حتی بطور خودبخود و بدون بیماری زمینه ای رخ دهد.

این بیماران نیز با تنگی نفس مراجعه می کنند. در این بیماران، مایع دور قلب تجمع پیدا کرده و باعث اختلال در پر شدن قلب شده و باعث ایجاد تنگی نفس در بیماران می‌شود.

> متخصص فشار خون در تهران – علل تنگی نفس – دکتر مریم طهماسبی <

آمبولی ریه

آمبولی ریه یکی از علل مهم تنگی نفس است که در اغلب موارد ممکن است که تشخیص داده نشود.

آمبـولی ریه به معنی وجود لخته خون در شریان های ریوی است. این لخته معمولا از جای دیگری مثل ورید های اندام ها کنده شده و به عروق ریه مهاجرت می کند.

عوامل خطر این بیماری عبارتند از : بی‌حرکتی طولانی، بیماری زمینه ای، بستری و جراحی اخیر، چاقی، مسافرت اخیر، واریس، بدخیمی، داروهای هورمونی، بیماری های ژنتیکی افزایش انعقادپذیری و ….. آمبولی ریه و لخته وریدی در مباحثی جداگانه توضیح داده شده اند که توصیه می شود مطالعه شوند.

بیماران مبتلا به آمبولی ریه معمولا با تنگی نفس ناگهانی مراجعه می کنند. سایر علایم عبارتند از : تپش قلب، سرفه خشک،درد سینه، خلط خونی و …

آسم

یکی از علل شایع تنگ نفس آسم می باشد. آسم یک بیماری التهابی مزمن مجاری تنفسی و ریه است.

در این بیماری ، مجاری تنفسی به طور دوره ای دچار تنگی شده و باعث ایجاد حملات تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه می شود.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  افت فشار خون

البته در موارد شدید ممکن است که بیمار به صورت دائم تنگی نفس داشته باشد. این بیماری در اثر ترکیب عوامل ژنتیکی و محیطی ( آلرژن های محیطی ) رخ می دهد.

بیماری مزمن انسدادی ریه

بیماری مزمن انسدادی ریه، یک بیماری مزمن التهابی ریه است که به علت مواجهه طولانی مدت با عوامل محرک ایجاد می شود. سیگار، مهم ترین عامل خطر این بیماری است.

اگرچه سایر مواد محرک و ژنتیک نیز در بروز این بیماری نقش دارند. التهاب مزمن باعث تنگی مجاری تنفسی می شود. علایم این بیماری عبارتند از : سرفه، خلط و خس خس سینه.

کم خونی

گلبول های قرمز خون حاوی هموگلوبین هستند که هموگلوبین مسوول انتقال اکسیژن به کلیه اعضا بدن است.

بنابراین کم خونی باعث کاهش تحویل اکسیژن به اعضا مختلف بدن می شود.

به دلیل فوق الذکر و سایر دلایل، کم خونی باعث ایجاد تنگی نفس می شود.

تجمع مایع یا هوا دور ریه

تجـمع مایع یا هوا در پرده دور ریه، باعث کلاپس ریه و ایجاد تنگی نفس می شود.

تجمع مایع در زمینه مشکلاتی مثل عفونت، بدخیمی، بیماری های روماتولوژیک، نارسایی قلب و … رخ دهد. تجمع هوا نیز گاهی خودبخود و گاهی در زمینه بیماری های ریوی رخ می دهد.

تنگی نفس در حضور سیستم قلبی ریوی نرمال

گاهی افرادی علیرغم سیستم نرمال قلبی ریوی، باز هم احساس تنگی نفس دارند.

این افراد اغلب به کلینیک های مختلف مراجعه می کنند و بررسی های کامل برای آنها انجام می شودو همه موارد نرمال است.

این حالت معمولا در افراد چاق و یا افرادیکه فعالیت کافی ندارند، دیده می شود.

با عدم فعالیت در دراز مدت، ظرفیت قلبی ریوی کاهش می یابد و بنابراین باعث ایجاد تنگی نفس می شود. تنگی نفس در این شرایط با فعالیت کافی و کاهش وزن قابل برگشت است.

متخصص فشار خون در تهران – علل تنگی نفس – دکتر مریم طهماسبی