لوپوس و بیماری قلبی عروقی

لوپوس یک بیماری التهابی سیستمیک است، به این معنی که تقریبا تعداد زیادی از بافت ها واعضای بدن را درگیر می کند.

این بیماری جزء بیماری‌های خود ایمنی تلقی می شود. خطر درگیری زنان نسبت به مردان بالاتر است.

علت این بیماری کاملاً شناخته شده نمی باشد.

اعضا درگیر در لوپوس

همانطور که ذکر شد، این بیماری ارگان های بسیار متنوعی را درگیر می‌کند و علائم و نشانه های بسیار متنوعی دارد. شایع ترین ارگان‌های درگیرعبارتند از:

پوست، عضلات و سیستم خونی. سایر ارگان هایی که این بیماری درگیر می کند عبارتند از کلیه، سیستم عصبی مرکزی، قلب، چشم و مفاصل.

علایم لوپوس

علائم عمومی

یک سری علایم عمومی مثل ضعف، تب، درد عضلانی، کاهش وزن و .. در همه افراد مبتلا در دوره ای از بیماری رخ می دهد.

درگیری مفصلی

درگیری مفصلی به صورت درد و التهاب مفصل در ۹۰% افراد رخ می دهد و معمولا جز اولین علایم است.

این بیماری  معمولا مفاصل کوچک را درگیر کرده و بر خلاف آرتریت روماتویید که تغییر شکل مفصل می دهد، معمولا باعث تغییرشکل مفصل نمی شود.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  توقف تنفس هنگام خواب

درگیری قلبی

علایم قلبی در بیماران مبتلا به لوپوس شایع است. در این بیماری، درگیری پریکارد ( پرده دور قلب )، میوکارد ( بافت عضلانی قلب ) و دریچه ها و عروق خونرسان قلب رخ می دهد.

درگیری پریکارد شایعترین درگیری قلبی لوپوس است و به صورت التهاب و گاهی تجمع مایع دور قلب است.

التهاب پریکارد باعث درد قفسه سینه می شود که با تنفس و دراز کشیدن بدتر شده و با نشستن و خم شدن به جلو بهبود نسبی پیدا می کند.

گاهی در قلب و روی دریچه ها توده هایی غیر عفونی تشکیل شده که گاهی کنده شده و به عروق مغز مهاجرت کرده و باعث سکته مغزی می شود.

ریسک تنگی و انسداد عروق کرونر خونرسان قلب در این افراد بیشتر از افراد عادی می باشد.

گاهی کودکان مادران مبتلا به لوپوس، دچار بلوک هدایتی در سیستم الکتریکی قلب می شوند.

درگیری عروقی

واسکولیت ( التهاب عروقی )، تروبوفلبیت وریدی و پدیده رینود در لوپوس دیده می شود.

واسکولیت یا التهاب عروق کوچک که در این بیماری رخ می دهد باعث آسیب به کلیه، قلب، چشم و بروز ضایعات پوستی می شود.

تروبوفلبیت به معنی التهاب و تشکیل لخته در وریدهای عمقی است. ریسک این بیماری در افراد مبتلا به لوپوس نسبت به سایر افراد بالاتر است.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  سندروم تونل کارپال

پدیده رینود به معنی انقباض عروق دست در مواجهه با سرما است.

فرد مبتلا به این سندرم، دچار تغییر رنگ دست در مواجهه با سرما می شود.

دست در تماس با سرما ابتدا سفید، سپس سیاه و در نهایت قرمز می شود.

> متخصص فشار خون در تهران – لوپوس و بیماری قلبی عروقی – دکتر مریم طهماسبی <

درگیری پوستی

درگیری پوستی در بیماران مبتلا به لوپوس رخ می دهد. این موارد عبارتند از :

از دست دادن مو

زخم های بدون درد دهان و بینی

ضایعات پوستی حساس به افتاب

راش پروانه ای

لوپوس و بیماری قلبی عروقی

راش پروانه ای، ضایعات حساس به آفتاب هستند که روی بینی و گونه ها ایجاد می شوند.

لیودو رتیکولاریس

لوپوس و بیماری قلبی عروقی

یک تغییر رنگ پوستی توری شکل است که به علت التهاب، تورم و لخته های کوچک عروقی رخ می دهد.

پتشی و پورپورای قابل لمس

خونریزی های کوچک زیرجلدی قابل لمس هیتند که در اثر واسکولیت یا التهاب عروق رخ می دهد.

درگیری ریوی

درگیری ریه در لوپوس رخ می دهد. گاهی درگیری و التهاب پلور ( پرده دور ریه )، درگیری بافت ریوی، خونریزی داخل مجاری هوایی، افزایش فشار ریه رخ می دهد. ریسک عفونت و آمبولی ریه در این افراد بالاتر است.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  اختلال اضطراب پس از آسیب PTSD
درگیری کلیوی

درگیری کلیوی در ۵۰% موارد رخ می دهد و علت عمده ناتوانی و مرگ در این بیماران است.

این بیماران باید دایما از نظر وضعیت کلیه بررسی شوند. لوپوس می تواند باعث دفع خون و پروتئین در ادرار شده و باعث ایجاد نارسایی کلیوی شود.

درگیری عصبی و روانی

طیف وسیعی از اختلالات عصبی روانی در افراد مبتلا به لوپوس رخ می دهد که عبارتند از سکته مغزی به علل مختلف، نوروپاتی محیطی ( درگیری اعصاب محیطی )، سردرد، تشنج، اختلالات شناختی، جنون و ..

درگیری خونی

همه رده های خونی در این بیماری درگیر می شوند. کم خونی، کاهش گلبولهای سفید و کاهش تعداد پلاکت ها گاهی در این بیماری دیده می شود. بزرگی غدد لنفاوی و همچنین بزرگی طحال هم گاهی از نشانه های این بیماری است.

درگیری گوارشی

درگیری گوارشی در بیماران لوپوس شایع است و همه قسمت های سیستم گوارشی را درگیر می کند.اکثر مشکلات گوارشی در این افراد به دنبال عفونت و داروها رخ می دهد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از عوارض مهم و ناتوان کننده در بیماران لوپوس می باشد.

عفونت

عفونت های پوستی، تنفسی و ادراری و… به دلایل مختلف در حدود ۵۰% بیماران مبتلا به لوپوس رخ می دهد.

مراقبت

بیماران مبتلا به لوپوس باید از ماهیت و عوارض بیماری آگاه باشند و دایما تحت نظر پزشک باشند.

متخصص فشار خون در تهران – لوپوس و بیماری قلبی عروقی – دکتر مریم طهماسبی <