علائم قلبی مختص زنان کدام است؟

بیشتر افراد، بیماری های قلبی را بیماری مختص مردان می دانند. اما بیماری های قلبی، بیماری هایی شایع و گاها کشنده در هر دو جنس می باشند. برخی علائم بیماری های قلبی در زنان با مردان فرق دارد و گاهی زنان نمی دانند که علت مشکلاتشان در واقع بیماری قلبی است.

علائم حمله قلبی در زنان

علائم شایع حمله قلبی در زنان و مردان مشابه است. این علایم عبارتند از درد قفسه سینه، احساس فشار در قفسه سینه و ….

در زنان درد قفسه سینه، همیشه شدید و قابل توجه ترین علامت نیست.

زنان اغلب درد قفسه سینه را به صورت فشار یا سنگینی تجربه می کنند.

مهم است که به این نکته توجه داشته باشیم که در زنان احتمال داشتن حمله قلبی بدون درد قفسه سینه نیز وجود دارد.

در زنان احتمال بروز درد گردن، درد فک، درد شانه، درد پشت و احساس ناراحتی در شکم، تنگی نفس، درد در یک یا هردو بازو، حالت تهوع و استفراغ، تعریق، سردرد خفیف یا گیجی، خستگی مزمن غیرمعمول و سوءهاضمه شایع تر از درد قفسه سینه به تنهایی است.

این علائم گاهی می تواند بسیار مبهم باشد. زنان علاوه بر انسداد در عروق اصلی کرونر، انسدادهایی هم در رگ های کوچک خونرسان قلب دارند که به بیماری قلبی عروق کوچک یا  بیماری عروق ریز قلبی یا سندرم ایکس  معروف است.

زنان در زمان استراحت و حتی خواب هم علائمی را تجربه می کنند. استرس هیجانی مهمترین عامل محرک ایجاد علائم حمله قلبی در زنان است.

از آنجایی که زنان گاهی علائم حمله قلبی را تشخیص نمی دهند و علائم در آنها با مردان متفاوت است،

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  چه کنترل هایی در بیماران دیابتی ضرورت دارد؟

وقتی به اورژانس مراجعه می کنند که آسیب جدی عضله قلب رخ داده است.

عوامل خطر بیماری قلبی در زنان

عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی مانند چربی خون بالا، فشارحون بالا و چاقی، هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار می دهند.

برخی عوامل خطر در ایجاد بیماری قلبی عروقی در زنان نقش مهمتری نسبت به مردان بازی می کنند.

علائم قلبی مختص زنان کدام است؟

عوامل خطر بیماری قلبی عروقی در زنان شامل موارد زیر است:

دیابت یا قند خون بالا :

احتمال ابتلا به بیماری قلبی در زنان دیابتی بیشتر از مردان دیابتی است. دیابت نحوه احساس درد را در فرد تغییر می دهد و حمله قلبی در افراد دیابتی، علائم خفیف تری یجاد می کند.

افسردگی و اضطراب :

افسردگی و اضطراب قلب زنان را بیشتر از مردان متاثر می سازد و مانع داشتن شیوه زندگی سالم و پیگیری توصیه ها درمانی می شود.

دخانیات :

سیگار و سایر مواد دخانی، عامل خطر مهمی برای زنان به نسبت مردان است و استعمال این مواد برای زنان خطرناک تر است.

زندگی کم تحرک :

عدم فعالیت بدنی، عامل خطر مهم بیماری قلبی عروقی است.  به طورمعمول، زنان کمتر از مردان فعالیت بدنی دارند.

یائسگی :

سطوح پائین استروژن بعد از یائسگی، عامل خطر عمده ایجاد بیماری در عروق خونی کوچکتر است.

بارداری :

فشار خون بالا و دیابت دوران بارداری باعث افزایش خطر فشار خون و دیابت مادر در سالهای بعدی زندگی می شود.

این شرایط زنان را بیشتر در معرض بیماری قلبی قرار می دهد.

سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی :

این مساله مهمترین عامل خطر در زنان نسبت به مردان است.

بیماری های التهابی :

روماتیسم مفصلی، لوپوس و سایر بیماری های التهابی و خود ایمنی می توانند خطر بیماری قلبی در مردان و زنان را افزایش دهند.

علائم قلبی مختص زنان کدام است؟

آیا فقط زنان مسن باید نگران بیماری قلبی باشند؟

زنان در تمامی سنین باید خطر بیماری قلبی را جدی بگیرند. خانم های زیر ۶۵ سال با سابقه خانوادگی بیماری قلبی، باید به عوامل خطر بیماری قلبی عروقی بیشتر توجه کنند.

زنان چه کارهایی برای کاهش خطر بیماری قلبی می توانند انجام دهند؟

زندگی با شیوه سالم می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

این راهکارها را برای داشتن  قلبی سالم به کار گیرید :

سیگار و انواع دخانیات را ترک کنید :

اگر تا به حال سیگار نکشیده اید، شروع نکنید. از درمعرض دود سیگار بودن هم اجتناب کنید، چون می تواند باعث آسیب عروق شما شود. آسیب قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  ناتوانی جنسی

مرتب ورزش کنید :

بهتر است همیشه ورزش ملایم را در زندگی خود مدنظر قرار دهید. پیاده روی تند تقریبا در تمام روزهای هفته بسیار مفید خواهد بود.

دپارتمان سلامت و خدمات انسانی، حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا  ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته یا ترکیب این دو حالت را توصیه می کند. این به معنای ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز، ۵ روز در هفته است. اگر این مقدار بیشتر از توان شماست، به آرامی شروع کنید و کم کم میزان آن را افزایش دهید.

حتی ۵ دقیقه فعالیت بدنی در روز هم برای سلامتی مفید است.

برای سلامت بخشی بهتر، ۶۰ دقیقه فعالیت متوسط تا شدید در روز، ۵ روز در هفته انجام دهید.

دو روز در هفته یا بیشتر ورزشهای کششی انجام دهید.

می توانید کل فعالیت بدنی را به چند بازه زمانی ده دقیقه ای تقسیم کنید.

تمرین های دوره ای، راه دیگر حفظ وزن سالم، بهبود فشارخون و سلامت قلبی است. در این روش شما در مدت کوتاه، فعالیت شدید دارید و بین آنها دوره های فعالیت ملایم تر قرار می گیرد.

مثلا به پیاده روی های خود دویدن های کوتاه مدت یا پیاده روی تند را اضافه می کنید.

برای فعال بودن در طی روز می توانید بجای آسانسور از پله استفاده کنید، پیاده یا با دوچرخه به سرکار بروید، وقتی تلویزیون می بینید در جا قدم بزنید.

وزن بدن خود را در محدوده سالم حفظ کنید :

اگر اضافه وزن دارید، کم کردن چند کیلوگرم از وزن می تواند به کاهش فشارخون و کاهش خطر دیابت در شما کمک کند.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید :

غلات کامل، انواع میوه و سبزی، محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی و گوشت بدون چربی انتخاب های خوبی هستند.

از مصرف چربی های اشباع (مثل کره و روغن های جامد)، شکر افزوده و مقدار زیاد نمک خودداری کنید.

استرس خودتان را مدیریت کنید :

استرس باعث سختی عروق می شود که خطر بیماری قلبی بخصوص بیماری قلبی عروق ریز را افزایش می دهد. در صورتی که با روش های معمول نتوانستید تنش هایتان را کاهش دهید، به روانپزشک مراحعه کنید.

مصرف الکل را محدود کنید :

اگر بیش از یک پیک در روز می نوشید، دست نگه دارید. یک پیک حدود ۳۶۰ میلی لیتر آبجو، ۱۵۰ میلی لیتر شراب و ۴۵ میلی لیتر الکل تقطیری مثل ودکا و ویسکی است.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  اثرات دراز مدت کرونا (Covid 19)

سایر مشکلات سلامتی خود را جدی بگیرید :

فشارخون بالا، چربی خون بالا  و دیابت خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند.

وزن مناسب چقدر است؟

وزن مناسب از فردی به فرد دیگر فرق دارد. داشتن نمایه توده بدن (BMI) مناسب، مفید خواهد بود. نمایه توده بدن (BMI) از قد و وزن محاسبه می شود. نمایه توده بدن ۲۵ یا بالاتر با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی همراه است.

دور کمر هم ابزار خوبی برای نشان دادن اضافه وزن یا عدم اضافه وزن شماست. اگر در زنان دور کمر بیشتر از ۸۹ سانتیمتر باشد، اضافه وزن دارند.

آیا درمان بیماری قلبی در زنان و مردان متفاوت است؟

بطور کلی درمان بیماری قلبی در زنان و مردان مشابه است. داروها، آنژیوپلاستی، استنت گذاری، عمل جراحی قلب باز، برای هردو جنس بکار گرفته می شود.

احتمال توصیه درمان با استاتین ها (داروهای کاهش دهنده چربی خون) برای پیشگیری از حمله قلبی بعدی در زنان کمتر از مردان است.

ولی مطالعات نشان داده اند که فواید استاتین ها در هر دو گروه مشابه است. آنژیوپلاستی ( استنت گذاری ) هم در دو جنس تاثیر مشابهی دارد، ولی عمل قلب باز در زنان با عوارض بیشتری نسبت به مردان همراه است.

بازتوانی قلبی باعث اصلاح الگوهای سلامتی می شود و به بهبودی سریعتر بعد از درمان کمک می کند. معمولا زنان کمتر از مردان برای بازتوانی قلبی ارجاع داده می شوند.

مصرف آسپرین برای جلوگیری از بیماری قلبی در زنان

اگر حمله قلبی داشته باشید، برای جلوگیری از حمله بعدی به شما توصیه می شود که روزی ۱ قرص آسپرین با دوز کم مصرف کنید.مصرف آسپرین می تواند باعث افزایش خطر خونریزی شود و برای زنانی که تاکنون حمله قلبی نداشته اند، توصیه نمی شود. هیچگاه سرخود مصرف آسپرین را شروع نکنید.

خلاصه

علائم قلبی مختص زنان کدام است؟

برخی علائم بیماری قلبی در زنان با مردان فرق دارد و گاهی زنان نمی دانند که علت مشکلاتشان بیماری قلبی است.

علائم حمله قلبی در زنان چیست؟

در زنان درد قفسه سینه همیشه شدید و قابل توجه ترین علامت نیست و درد را به صورت فشار یا سنگینی تجربه می کنند. احتمال داشتن حمله قلبی بدون درد قفسه سینه نیز وجود دارد.

درد گردن، فک، شانه، بالای پشت و ناراحتی شکمی، تنگی نفس، درد در یک یا هردو بازو، حالت تهوع و استفراغ، تعریق، سردرد خفیف یا گیجی، خستگی مزمن غیر معمول، سوءهاضمه از علائم قلبی شایع در زنان است که می تواند مبهم باشد. استرس هیجانی مهمترین عامل محرک علائم حمله قلبی در زنان است. در زنان علاوه بر انسداد عروق اصلی، در رگ های کوچک خونرسان قلب هم انسدادهایی وجود دارد که بیماری قلبی عروق کوچک است.

عوامل خطر بیماری قلبی در زنان

عوامل خطر بیماری قلبی عروقی زنان چربی خون بالا، فشارخون بالا، چاقی، دیابت، افسردگی و اضطراب، استعمال دخانیات، کم تحرکی، یائسگی، مشکلات بارداری، سابقه خانوادگی و بیماری های التهابی و خودایمنی است.

Woman’s wellness: understand heart disease symptoms and risk factors unique to women

Mayo clinic, 2020

مترجم : ملیحه زاهدی