پیشگیری از عفونت قلب

پروفیلاکسی اندوکاردیت

پیشگیری از عفونت قلب یا پروفیلاکسی اندوکاردیت

پروفیلاکسی اندوکاردیت چیست ؟ اندوکاردیت به معنی عفونی شدن سطح داخلی عضله قلب و دریچه های قلب می باشد. در این بیماری، باکتری یا عامل عفونی از طریقی وارد جریان خون فرد شده و از طریق جریان خون وارد حفره های قلب می شود و روی سطح داخلی قلب و دریچه ها می نشیند و سپس تکثیر شده و باعث عفونی شدن و آسیب قلب و دریچه ها می شود.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  وارنیکلین جهت ترک سیگار

این نوع عفونت، یکی از خطرناک ترین عفونت ها در بدن می باشد که حتی می تواند کشنده باشد و در اغلب موارد تشخیص داده نمی شود. تشخیص و درمان آن بسیار مشکل و پیچیده و همچنین طولانی می باشد.

گاهی و در شرایطی خاص لازم است که برای جلوگیری از بروز اندوکاردیت عفونی اقداماتی انجام شود. و این اقدامات در همه افراد ضرورت ندارد. پروفیلاکسی به معنی پیشگیری است.

افرادیکه در معرض خطر اندوکاردیت عفونی قرار دارند عبارتند از :

• کسانیکه سابقه عفونت دریچه های قلب را دارند.
  • کسانیکه رینگ های ترمیمی دریچه قلب دارند.
  • برخی از کسانیکه بیماری های مادرزادی قلبی دارند.
  • برخی از کسانیکه پیوند قلب شده اند.
  • کسانیکه دریچه مصنوعی دارند.
شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  امپاگلیفلوزین

پروفیلاکسی اندوکاردیت

در برخی اقدامات پزشکی مثل اقدامات دندانپزشکی و یا دستکاری سیستم تنفسی ( برونکوسکوپی) و یا گوارشی (اندوسکوپی، کولونوسکوپی) و یا سایر موارد، ممکن است که باکتری ها وارد جریان خون شده و سپس باعث ایجاد اندوکاردیت یا عفونت قلب شوند.

لذا به منظور پیشگیری از این اتفاق باید برای بیمار آنتی بیوتیک خوراکی یا غیر خوراکی تجویز شود.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  تغذیه مناسب در نقرس

لازم به ذکر است که در گذشته برای طیف وسیعی از شرایط و بیماری های قلبی آنتی بیوتیک های پروفیلاکتیک تجویز می شده است.

اما در حال حاضر در این شرایط مثلا در پرولاپس میترال و نارسایی ها و تنگی های دریچه به هیچ وجه توصیه نمی شود.

داروهایی که استفاده می شوند عبارتند از آموکسی سیلین، آمپی سیلین، آزیترومایسین، کلیندامایسین و ..‌

البته نوع و مقدار و زمان مصرف باید طبق دستور پزشک باشد، به عنوان مثال آموکسی سیلین ۲ گرم نیم ساعت قبل از اقدام مصرف می شود.

متخصص قلب و عروق | دکتر مریم طهماسبی | بهترین متخصص قلب