علل درد قفسه سینه

 

علل درد قفسه سینه

علل درد قفسه سینه

دکتر مریم طهماسبی | بهترین متخصص قلب

درد قفسه سینه یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بیماران را وادار به مراجعه به اورژانس یا مطب پزشکان می کند. همه انواع دردهایی که در قفسه سینه احساس می شوند، لزوماً ناشی از مشکلات قلبی و یا بیماری های جدی و تهدید کننده حیات نمی‌باشند، اما از آنجا که درد قفسه سینه گاهاً به علت مشکلات بسیار جدی و گاها کشنده است، نیازمند بررسی دقیق توسط پزشک می باشد.

آنژین یا سکته قلبی

علل درد قفسه سینه

آنژین به دردی گفته می‌شود که ناشی از کاهش جریان خون در عروق خونرسان به عضله قلب می باشد. عروق کرونر، عروقی هستند که روی سطح قلب حرکت می کنند و شاخه هایی به تمام قسمت های قلب می دهند و مسوولیت تامین خون و اکسیژن عضلات قلب را به عهده دارند. در صورتیکه این عروق دچار گرفتگی شوند، جریان خون کاهش پیدا می‌کند و فرد دچار درد قفسه سینه می شود. در صورتی که این تنگی شدید و یا ناگهانی باشد، می‌تواند منجر به سکته قلبی شود. درد قفسه سینه ناشی از گرفتگی عروق معمولاً به صورت زیر است :

فرد مبتلا درد، فشار، گرفتگی، سنگینی، خفگی و یا سوزش را در قفسه سینه خود احساس می‌ کند. درد معمولاً با فعالیت بدتر شده و با استراحت بهتر می‌شود، اگرچه که در موارد شدید بیماری، درد در حالت استراحت هم وجود دارد. درد می‌تواند به پشت، گردن، چانه، شانه ها و یک یا هر دو دست منتشر شود. گاهی درد به ناحیه معده و شکم نیز منتشر می شود.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  روماتیسم مفصلی و تاثیر آن بر سیستم قلبی

علائم همراه عبارتند از : تنگی نفس، تعریق سرد، سبکی سرو تهوع و استفراغ.

دایسکسیون آئورت

علل درد قفسه سینه

آئورت شریان اصلی است که خون را از قلب به همه اعضای بدن می‌رساند، در صورتیکه دیواره آئورت از وسط دچار پارگی شود، باعث درد شدید قفسه سینه می‌شود. این بیماری نادر و بسیار خطرناک و کشنده است و در صورتیکه تشخیص داده نشود می‌تواند طی یک تا دو روز باعث مرگ بیمار شود. درد در دایسکسیون آئورت، درد شدید و ناگهانی و در قسمت فوقانی پشت است که به صورت دردی پاره کننده احساس می‌شود. این درد می‌تواند به سمت ناحیه تحتانی پشت یا گردن انتشار پیدا کند. گاهی این درد می تواند در شکم احساس شود.

علائم همراه گاهی رخ می دهند و عبارتند از : کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس، کاهش دید، درد  دست و پا، فلج پاها، افزایش یا کاهش فشارخون، نارسایی کلیه و …

پریکاردیت

علل درد قفسه سینه

پریکارد، پرده دور قلب است که جهت تسهیل حرکت قلب و محافظت از قلب وجود دارد. گاهی این پرده در اثر عواملی مثل عوامل عفونی، بیماری های التهابی، نارسایی کلیه، سرطان و …. دچار التهاب شده و باعث ایجاد درد می شود. درد در پریکاردیت، تیز و شدید می باشد. این درد معمولاً در سمت چپ قفسه سینه احساس می‌شود و می‌تواند به شانه چپ منتشر شود. درد معمولاً با عطسه، سرفه، نفس کشیدن و دراز کشیدن بدتر شده ، و با خم شدن به جلو کمی بهتر می شود

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  سرطان معده

علائم همراه عبارتند از : تپش قلب، تنگی نفس، تب و ضعف و… علل درد قفسه سینه می‌باشد.

آمبولی ریه

علل درد قفسه سینه

یکی دیگر از بیماری های تهدید کننده حیات که باعث درد قفسه سینه می شود، آمبولی ریه می باشد. آمبولی ریه به معنی انسداد عروق ریوی به وسیله لخته خون است. به دنبال تشکیل لخته خون در وریدهای اندام ها و کنده شدن آنها و نهایتا مهاجرت لخته به شریان ریه، مسیر شریان ریه بسته می شود. علاوه بر اختلال در انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن، خونرسانی به بافت ریه کاهش پیدا می‌کند و قسمتی از بافت ریه از بین می‌رود. به دلیل التهاب پرده دور ریه در این ناحیه، درد قفسه سینه ایجاد می‌شود. درد معمولاً ناگهانی و تیز است و مثل پریکاردیت، با نفس کشیدن، عطسه و سرفه و دراز کشیدن بدتر شده و به دنبال نشستن و خم شدن به جلو بهتر می‌شود.

علائم همراه دیگر عبارتند از تنگی نفس ناگهانی، سرفه خشک، تپش قلب، سبکی سر، تب، اضطراب، خلط خونی و .. علل درد قفسه سینه می‌باشد

ریفلاکس مری

علل درد قفسه سینه

در انتهای مری بافتی به اسم اسفنکتر وجود دارد که مانع از برگشت اسید و مواد غذایی به داخل مری می شود. اگر به هر دلیلی، این اسفنکتر عملکرد صحیح خود را از دست بدهد، ممکن است که در زمان نامناسب است باز بماند و بنابراین برگشت اسید معده به داخل مری اتفاق می افتد. اسید معده می تواند باعث آسیب و التهاب مری شود و این مسئله گاهی باعث ایجاد درد و سوزش قفسه سینه می شود. این درد و سوزش می تواند به پشت، گردن، فک و بازوها انتشار یابد. درد معمولاً به دنبال مصرف غذاهای محرک یا دراز کشیدن بدتر می شود و گاهی هنگام بیدار شدن از خواب و یا به دنبال استرس رخ می دهد و با فعالیت ارتباطی ندارد

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  افت فشار خون

گاستریت یا التهاب معده

علل درد قفسه سینه

معده می تواند به دلایل متعدد و متفاوت دچار التهاب شود. این التهاب می تواند باعث ایجاد درد شود. گاه این درد در ناحیه فوقانی شکم زیر جناغ سینه احساس می شود و گاهی به قفسه سینه منتشر می‌شود و با مشکلات قلبی اشتباه گرفته می‌شود.البته گاهی مشکلات قلبی مثل سکته حاد قلبی هم به ناحیه زیر قفسه سینه و در محل معده احساس می‌شود و باید بیمار با درد در محل معده حتما جهت بررسی مشکلات قلبی اقدام نماید.

دردهای عضلانی – استخوانی

علل درد قفسه سینه

این نوع دردها معمولا در یک نقطه یا منطقه از قفسه سینه احساس می شوند و معمولا دایم هستند. این نوع درد با فعالیت ارتباط ندارد. نقطه درد معمولا به لمس و فشار حساس است و با تغییر وضعیت بیمار تشدید و یا تخفیف می یابد.

حمله پانیک

علل درد قفسه سینه

حمله پانیک، یک حمله اضطرابی است و با حملات ناگهانی اضطراب شدید، ترس از مرگ، تپش قلب، تعریق، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سبکی سر و … بروز می کند.

دکتر مریم طهماسبی | instagram بهترین متخصص واریس

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتان و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    مادرم 76 سالشه و هنگام فعالیت دچار تنگی نفس میشه، گاهی هم درد قفسه سینه دارد،
    دکتر براشون اسکن هسته ای نوشتن.
    خواستم بپرسم اسکن براشون عوارض نداره؟
    و اینکه راه دیگه ای برای تشخیص بیماریشون نیست؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر مریم طهماسبی شنبه ۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      سلام بهتر است که حتما یک تست تشخیصی انجام شود چون ریسمک عدم تشخیص بیماری بالاتر است

  • تصویر کاربر اصغرشهائی شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    مدارک پزشکی رو تو دایرکت اینستا براتون فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر مریم طهماسبی شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام سوالتون رو مطرح بفرمایید ابن ازمایشات کم خونی و نارسایی کلیه وجود داره
  • تصویر کاربر Monica پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخير من ناحيه پلك بالا و زير چشم عارضه گزانتلاسما دچار شدم ممنون ميشم توضيح بدين كه با خوردن دارو بهبود پيدا ميكنه و چه دارويي تجويز ميكنيين يا روش درمان
    1. تصویر کاربر دکتر مریم طهماسبی پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام قرص استاتین دوز بالا ولی برای برداشتن اینها باید لا متخصص پوست مشورت کنید به دا و معمولا پاسخ نمیده
درحال دریافت اطلاعات
keyboard_arrow_up
پرسش از دکتر