روش های کنترل چربی خون

افزایش چربی خون می تواند ناشی از افزایش کلسترول یا افزایش تریگلیسرید یا هر دو باشد. سطوح غیر طبیعی کلسترول باعث سخت شدن شریان ها می شود و منجر به بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی میزشود. ال دی ال و تریگلیسرید از چربی های مضررهستند و اچ دی ال چربی مفید است. بر خلاف تصور، افزایش سطوح چربی باعث ایجاد هیچ علائمی نمی‌شوند. بنابراین باید سطوح چربی در فواصل مشخص چک شوند. بعد از ۲۰ سالگی باید سطوح چربی ها هر ۴ تا ۶ سال اندازه‌گیری شوند.

ورزش

ورزش منظم یکی از راههای بسیار مناسب سطح چربی خون است. حدود ۴۰ دقیقه راه رفتن، شناکردن، دوچرخه سواری یا رقص، ۳ تا ۴ بار در هفته مناسب است. کسانی که محدودیت زمانی دارند می توانند در فواصل مشخص، به مدت کوتاه ورزش انجام دهند.

بی حرکتی

نشستن طولانی باعث چاقی، بیماری قلبی و افزایش فشار خون می شود و همچنین باعث کاهش کلسترول مفید اچ دی ال و افزایش تری گلیسیرید می‌شود. اگر کار پشت میز دارید، بهتر است هر ۳۰ دقیقه از جای خود بلند شده و در اطراف بگردید و یا می توانید گاهی ایستاده کار کنید.

سیگار

سیگار باعث کاهش کلسترول اچ دی ال شده و با افزایش فشارخون، دیابت و بیماری‌های قلبی مرتبط است. ترک سیگار باعث بهبود سطوح کلسترول شده و در نتیجه باعث حفاظت از شریان ها می شود. بهتر است که فرد حتی از مواجهه با افراد سیگاری اجتناب کند.

افزایش وزن

وزن بالا به ویژه در اطراف شکم، باعث افزایش چربی بد ال دی ال و کاهش چربی مفید اچ دی ال م شود. حتی کاهش ۱۰ درصد از وزن، به کنترل چربی بسیار کمک می‌کند.

چربی اشباع

مصرف چربی اشباع، باعث افزایش سطوح چربی خون می شود.  چربی اشباع در گوشت، کره، خامه، شیر، پنیر، ماست، روغن پالم و روغن نارگیل وجود دارد و همه اینها باعث افزایش ال دی ال می شوند. بهتر است که چربی‌های واضح روی سطوح گوشت جدا شوند و لبنیات با چربی پایین مصرف شود. چربی اشباع نباید بیشتر از ۶ درصد از کالری روزانه را شامل شود.

چربی ترانس

این نوع چربی ها، تا حدی هیدروژنه هستند. در غذاهای سرخ شده، خمیر پیتزا، انواع شیرینی و بیسکویت ها، دونات و غذاهای بسته بندی شده یافت می شوند.

چربی های غیراشباع

البته همه چربی ها بد نیستند. باید به جای چربی های اشباع و ترانس، از چربیهای غیر اشباع استفاده شود. این چربی ها در ماهی قزل آلا، شاه ماهی، سالمون، گردو، آووکادو، زیتون و روغن های مایع گیاهی مثل روغن آفتابگردان و روغن زیتون و روغن کانولا وجود دارند.

اما در کل نباید چربی بیشتر از ۳۰ درصد از کالری روزانه را شامل شوند.

فیبر

دو نوع فیبر وجود دارد. فیبرهای محلول در آب و غیر محلول در آب. هر دو نوع فیبرمفید هستند. فیبرها باعث کاهش ال دی ال می شوند. فیبرها در حبوبات، عدس و سبزیجات وجود دارند.

الکل

زیاده روی در مصرف الکل باعث افزایش سطوح کلسترول می‌شود. البته در صورت مصرف مناسب حتی می تواند اچ دی ال را کمی بالا ببرد.

عوامل خطر

سایر بیماری ها مثل فشارخون بالا، دیابت، بیماری های  کلیوی و کبدی و کم‌کاری تیروئید باید درمان شوند.

روش های کنترل چربی خون

دکتر مریم طهماسبی | instagram بهترین متخصص واریس

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتان و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

Related Posts

فهرست
پرسش از دکتر