حوادث قلبی عروقی در میان جوانانی که قبلا سکته قلبی داشته اند و دچار ناآرامی شدید روانی هستند، دوبرابر بیشتر اتفاق می افتد.

در میان افراد جوان و میانسالانی که اخیرا سکته قلبی داشته اند، افرادی که به شدت دچار نا آرامی روانی هستند، نسبت به افرادی که کمتر دچار نا آرامی روانی هستند، دو برابر بیشتر حوادث جدی و نامطلوب قلبی عروقی را طی ۵ سال آینده تجربه خواهند کرد.

تست ناآرامی

درصورت اخد نمره بالا در تست ناآرامی روانی، فرد از نظر روانی شدیدا ناآرام تلقی می شود. این اسکور بر اساس پاسخ‌های بیمار به یک پرسشنامه تعیین می شود و این پرسشنامه، میزان افسردگی، اضطراب، خشم، استرس و اختلال استرس بعد از حادثه را می سنجد.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  روش های کنترل چربی خون

ناآرامی روانی

افرادیکه ناآرامی روانی شدید دارند، مقادیر بالاتری از مارکر های التهابی مثل اینترلوکین – ۶ و مارکر MCP-1 دارند. این مارکرهای التهابی، نشاندهنده التهاب وابسته به استرس می باشند. افزایش این مارکرها، باعث افزایش خطر بروز حوادث جدی و نامطلوب قلبی عروقی می‌شود.

این مطالعه نشان می‌دهد که متخصصین قلب باید ارزش بررسی‌های روانی را به ویژه در افراد جوان بعد از سکته قلبی بدانند. متخصصین قلب همچنین باید به روشهای درمانی مثل دارو درمانی و روشهای ریلاکسیون جهت تسکین ناآرامی بیماران فکر کنند.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  علائم قلبی مختص زنان کدام است؟

این بیماران همچنین باید آسپرین و استاتین خود را مصرف کنند، زیرا داروهای ضد التهابی مثل آسپرین و استاتین در مقابل اثرات التهابی استرس در زندگی روزانه محافظت کننده هستند.

سلامت روان

این مطالعه اهمیت بررسی سلامت روان را نشان می دهد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که گروه‌های مهمی از بیماران، بعد از سکته قلبی، ناآرامی های شدید روانی را تجربه می کنند. برخی گروه ها این ناارامی ها را بیشتر تجربه می کنند مثل زنان و افراد از خانواده‌هایی با سطح اجتماعی – اقصادی پایین تر.

نا آرامی روانی

نا آرامی روانی بویژه در جوانان، باعث می‌شود که بیماران کمتر به رژیم دارویی خود پایبند بمانند و مصرف دارو ها دچار اشکال می شود. البته در این مطالعه افراد با سن بالاتر بررسی نشده‌اند. بنابراین دقیقا نمی توان استنتاج کرد که این نتایج صرفاً در جوانان صدق می‌کند.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد:  نخوردن صبحانه و شام دیرهنگام ممکن است که منجر به حمله قلبی مجدد شود

تشویق افراد به شرکت در برنامه‌های بازتوانی بعد از سکته قلبی، بسیار مهم است و نتایج درازمدت خوبی به همراه داشته است.

در این مطالعه، افراد با ریسک بالاتر، بیشتر زن یا از سطح اجتماعی – اقتصادی پایین تر ( درآمد کمتر، تحصیلات پایین تر، بیکار ) بوده‌اند و همچنین بیشتر افرادی بوده اند که مبتلا به دیابت، فشارخون و سیگاری بوده اند. این افراد ۲.۷ برابر ریسک حوادث جدی و نامطلوب قلبی عروقی داشته اند.

مقاله از

Marlene Busko, May 14, 2021, Medscape Medical News